zaterdag 29 november 2014

De Sparks , was de marconist ,

dus op mijn opa en mijn vader hun rederij waar ze werkten geen eigenaar van waren , maar daar week de lingo wel eens af , en wie afwijkt was altijd een leuke discussie , maar er stond op die deur soms echt sparksroom , dus zo gestoord ben ik echt niet , maar werd zo'n Sparks soms wel op zo'n hut , helemaal als je beseft dat de Stuurhut , of Stuurhuis precies hetzelfde soms had als zo'n Radiohut , met dan geen Radarscherm bijvoorbeeld , of directe communicatie met de Machienekamer , dus alleen maar voor noodsignalen die ook op het Stuurhuis aankwamen een zinloze baan op de vrachtvaart en dergelijke , waardoor er nog al een doods sfeertje hing in dat soort 'kamers' , maar moeilijk te vinden vaak materiaal van boten en hun speciale dingen , dus zo'n boot helemaal wel , maar 'details' eigenlijk maar zelden , en dat zo'n Sparks wel eens gek werd van de verveling , of anders wel weer May-Day's is wel te zien aan de enorme diepgang die de boten van Genchert met de Smits als groene vloot hadden wel duidelijk , jarenlang rechtzaken geweest , nog nooit 1 gezonken op volle zee , alhoewel ook de Golf van Biskaje heet volle zee , de lading ging schuiven , mijn opa kreeg de keuze stuurman of ontslag , maar trots geprobeerd om Kaptein te blijven , wat hij pas na twee verhuizingen werd , met toch eerst weer Stuurman , maar wel dus tot zijn pensioen aan gewerkt en jammer dat die er niet meer is , net als mijn oma , ook al was de schok nog altijd groot , en ook de schaamte over waarom geen radio aan overdag , maar toch moeilijk om te bewijzen blijft het wel , daarom zijn dat soort grappen toch ergens belangrijk over zo'n Sparks maar ja aan de andere kant ook weer niet .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten